Zgodovina

V letu 2013 je PGD Kobarid praznovalo 140 letnico gasilstva na kobariškem. Ob tej priložnosti smo organizirali proslavo v kulturnem domu Kobarid. V gasilskem domu imamo manjši muzej, ki pa je trenutno v fazi prenove. Smo tudi ponosni lastniki starodobnika, katerega opis najdete v spodnjih vrsticah.

Fiat 15 TER – Kadorna

Fiat 15 TER- Kadorna

V našem društvu smo ponosni lastniki starodobnega vozila Fiat 15 TER, letnik 1911, ki ga ljubkovalno kličemo Kadorna. Ime je dobil po generalu italijanske vojske Luigiju Cadorni, ki je v 1. svetovni vojni, ko so potekali srditi spopadi ob Soči, poveljeval italijanskim silam. Vozilo smo v naše društvo dobili okrog leta 1940, potem, ko nam ga je dodelilo takratno gasilsko poveljstvo v Gorici, pred tem je vozilo služilo drugim gasilskim enotam v regiji. Vozilo je bilo v operativni uporabi do leta 1960, ko so ga zamenjala novejša in modernejša vozila. V tistem času sta ga vozila in vzdrževala predvsem Ludvik Mohorinu in Janko Kowaču. Za vozilo je do smrti skrbel Marjan Stres, ki ima velike zasluge, da se je vozilo ohranilo in je še vedno v voznem stanju. Po njem je skrb za vozilo prevzel Matej Matelič skupaj z Markom Stresom, Andražem Mašero in Sašem Rosičem.

 

Nekaj podatkov o samem vozilu.

15 TER je naslednik modela 15 Bis in predstavlja prvo serijsko vozilo za vojaške namene, ki je bilo uporabljeno v vojni.  8. junija 1912 je v bitki pri Zanzurju v Libiji sodelovalo 54 vozil Fiat 15 TER. Skonstruiral ga je Carlo Cavalli, proizvajali so ga od leta 1911 do 1920, v različnih karoserijskih izvedenkah, od kesonarja, reševalnega vozila, gasilskega vozila s črpalko, pa do avtobusa. V italijanski vojski pa so ga uporabljali od 1912 do 1940. Po licenci ga je izdelovalo tudi rusko podjetje AMO (kasneje ZIL), model pa so poimenovali F15 in velja za prvo serijsko izdelano vozilo v Rusiji. Vozilo je bilo zelo vzdržljivo in robustno, zato so jih med 1. Svetovno vojno uporabljale tudi Britanske sile. Vozilo je svojo vzdržljivost dokazalo leta 1919, ko je 23 tovornjakov 15 TER, prečkalo Saharo, kot prvo vozilo na motorni pogon. Namen prečkanja je bil postaviti servisne postaje za prvi prelet letala čez Saharo. Pot dolgo več kot 3000 km so vsa vozila opravila brez okvare.

Tehnični podatki:

Bencinski 4-valjni vrstni motor

Prostornina motorja: 4398 ccm  (vrtina in hod; 100mm x 140mm)
Moč motorja: 36 KM pri 1600 obratih
Pogon: na zadnji kolesni par
Število prestav: 4 + vzvratna
Najvišja hitrost: 45-50km/h
Poraba goriva: 25-30l/100km
Dolžina: 4545 mm
Širina: 1700 mm
Medosna razdalja: 3075mm
Teža šasije: 1400 kg
Teža vozila: 2100 kg
Dovoljena obremenitev: 1500 kg
Rajdni krog: 7m
Naklon, ki ga zmore: 15%

Vozilo je s tehničnega vidika zanimivo, ker je eno od prvih vozil, ki so imela namesto gravitacijskega dovoda goriva (iz rezervoarja nad uplinjačem), vgrajeno črpalko za gorivo, kar je bil Fiatov patent.

Podatki so povzeti po takratnem Fiatovem katalogu.

Fiat 15 TER, letnik 1911, PGD Kobarid