V letu 2013 je PGD Kobarid praznovalo 140 letnico gasilstva na kobariškem. Ob tej priložnosti smo organizirali proslavo v kulturnem domu Kobarid. V gasilskem domu imamo manjši muzej, ki pa je trenutno v fazi prenove. Leta 2020 društvo praznuje 130 let PGD Kobarid. Načrtovanih je bilo več dogodkov, vključno z izdajo društvene kronike, a nam je pandemija s korona virusom načrte zamaknila v leto 2021.
Smo tudi ponosni lastniki starodobnika, katerega opis najdete v spodnjih vrsticah.
Fiat 15 TER – Kadorna
Vozilo FIAT 15-TER je skonstruiral Carlo Cavalli in je naslednik modela 15 Bis, predstavlja pa prvo serijsko vozilo za vojaške namene, ki so ga proizvajali od leta 1911 do leta 1923, v različnih karoserijskih izvedbah, od kasonarja, reševalnega vozila, gasilskega vozila s črpalko in avtobusa (izdelali so jih več kot 26.000). Ta vozila so bila med prvimi, ki so imela namesto gravitacijskega dovoda goriva (iz rezervoarja nad uplinjačem), vgrajen sistem za tlačni dovod goriva, kar je bil Fiatov patent. Prav tako je eno izmed redkih vozil, ki so ga uporabljali v obeh svetovnih vojnah. V italijanski vojski so ga uporabljali od leta 1912 do leta 1940. Po licenci ga je izdelovalo tudi rusko podjetje AMO (kasneje ZIL), model pa so poimenovali F15 in velja za prvo serijsko izdelano vozilo v Rusiji. Vozilo je bilo zelo vzdržljivo in robustno, zato jih je med 1. svetovno vojno uporabljala tudi Britanska, Francoska in Ameriška vojska. Svojo vzdržljivost je vozilo dokazalo leta 1919, ko je 23 tovornjakov modela 15-TER prečkalo Saharo, kot prvo vozilo na motorni pogon. Namen prečkanja je bil postaviti servisne postaje za prvi prelet letala čez Saharo. Pot, dolgo več kot 3000 km, so vsa vozila opravila brez okvare.
V Prostovoljnem gasilskem društvu Kobarid smo ponosni lastniki tovrstnega vozila, ki ga ljubkovalno kličemo »Kadorna«. Ime je dobilo po generalu italijanske vojske Luigiju Cadorni, ki je v 1. svetovni vojni, ko so potekali srditi spopadi ob Soči, poveljeval Italijanskim silam. Vozilo je bilo zgrajeno za Italijansko vojsko, natančneje za tehnično enoto vojaškega letalstva. Kadorno smo v naše društvo dobili leta 1946 s takratnega gasislkega povelsjtva iz Gorice. Poveljnik Viktor Ivančič-Kramar je namreč na njih naslovil pismo s fotografijo , na kateri je bilo razvidno, da kobariški gasilci ročno črpalko še vedno vlečejo z osli.
Po priključitvi k Jugoslaviji je Kadorna ostala v Kobaridu po zaslugi Kramarja. Vozilo je bilo prvič uradno registrirano 28. 2. 1948 (Prometno dovoljenje številka 12414 S-7129). Vozilo je bilo v operativni uporabi do 20. 10. 1956, ko je Okrajna gasilska zveza Gorica z dopisom 382/56 prepovedala njegovo uporabo v gasilske namene. Kadorna je bila nato do leta 1960 garažirana v orodjišču, ko so jo premestili v lopo na obrobje Kobarida.
Ko je pričelo groziti, da ga bodo prodali za staro železo se je angažiral pokojni poveljnik Marijan Stres, dolgoletni gasilski funkcionar, in Kadorno začel spravljati v življenje. Udeleževali so se srečanj starodobnikov, kar nekajkrat pa ga je bilo moč zaslediti v vojnih filmih, ki so jih snemali v nekdanji Jugoslaviji. Vozilo je skozi leta postalo zaščitni znak društva, hkrati pa je tlela želja po generalni obnovi. Vozilo je namreč večkrat zamenjalo barvo karoserije, za takratno operativno delovanje so bile nameščene dodatne neoriginalne komponente in deli, načenjati pa ga je pričel tudi zob časa.
Leta 2018 smo v PGD Kobarid začutili možnost sodelovanja pri čezmejnem evropskem projektu WALKofPEACE, ki se nanaša na tematiko 1. svetovne vojne. Skupaj z občino Kobarid in Posoškim razvojnim centrom smo se prijavili na projekt in bili uspešni. Za obnovo vozila je bilo namenjenih 30.000 eur, prav toliko tudi za razstavni paviljon. Po uspešno izpeljanih birokratskih postopkih je nato Kadorna za slabo leto zapustila garažo ter se preselila v Trbovlje, kjer v podjetju EKOEN počasi zaključujejo z njeno obnovo. Ker gre za vojaško vozilo, smo se v društvu odločili, da ji damo njen prvotni izgled.
V ta namen smo skrbniki vozila obiskali arhiv in Muzej koncerna Fiat v Torinu (oktobra 2019), kjer smo pridobili izvirne skice in načrte. Lahko rečemo, da nam je uspelo. V juliju bo Kadorna zasijala v popolni in izvirni obliki. Prav tako bo svoje častno mesto našla v razstavnem paviljonu na zelenici pred gasilskim domom. S tem smo uspešno zaključili dolgoletno željo po obnovi našega zaščitnega znaka.
Tehnični podatki (povzeti po takratnem Fiatovem katalogu):
Bencinski 4-valjni vrstni motor
Vozilo je s tehničnega vidika zanimivo, ker je eno od prvih vozil, ki so imela namesto gravitacijskega dovoda goriva (iz rezervoarja nad uplinjačem), vgrajeno črpalko za gorivo, kar je bil Fiatov patent.
Podatki so povzeti po takratnem Fiatovem katalogu.